CELESTE AWARD

Istituto Superiore Antincendi, Rome (Finalist)

Curated by Ivan Quaroni, Marialivia Brunelli, Paola Nicita

December 16, 2008

The Venetian is an analog photograph taken with a 35mm SLR camera. The image depicts a gondola sailing on the reconstructed Grand Canal of The Venetian resort casino in Las Vegas. The aqua green tones create a surreal atmosphere, enhancing the sensation of an artificial world, where the distinction between reality and fiction is subtle. The work, presented at Celeste Award, explores architecture as a simulacrum, a falsehood that creates a sense of disorientation in the observer, as if reality itself is being questioned. The composition of artificial spaces and places, symbolizing a culture of consumption, is at the heart of the artist’s photographic research, which has always explored landscapes built for tourism and immediate consumption. In the case of Las Vegas, the city of Non-places, the artist analyzes how architecture is no longer an expression of authenticity but a product, rootless, seducing through its appearance. The gondola, an emblem of a tradition that here is merely an imitation, takes on a symbolic value beyond just a reference to the past. It is a pop icon that, despite lacking an authentic connection to Venice, represents the superficiality and fleeting nature of modern tourist experiences, elevating the “false” as a symbol of our time.

The Venetian è una fotografia analogica scattata con una Reflex 35mm. L’immagine ritrae una gondola che naviga nel Canal Grande ricostruito del resort casinò The Venetian di Las Vegas. I toni di verde acqua creano un’atmosfera surreale, accentuando la sensazione di un mondo artificiale, dove la distinzione tra realtà e finzione è sottile. L’opera, presentata a Celeste Award, esplora l’architettura come simulacro, un falso che provoca disorientamento e mette in discussione la realtà. Al centro della ricerca fotografica dell’artista c’è l’analisi di spazi artificiali, simbolo di una cultura consumistica, come quelli creati per il turismo. A Las Vegas, la città dei Nonluoghi, l’artista mostra come l’architettura non esprima più autenticità, ma sia un prodotto senza radici. La gondola, emblema di una tradizione imitata, diventa simbolo della superficialità dell’esperienza turistica moderna, trasformando il “falso” in un’icona del nostro tempo.

The Venetian, 2007, Lambda print on Dibond, 100 x 150 cm.

Torna in alto