





Goethe Institut, Bologna
Curated by Christiane Perrone Boehme
March 23, 2007
In this second exhibition, “Drinnen und draussen”, at the Goethe Institut, now located at the same venue as the Alliance Française in Bologna, the artist presents a second series of medium-format images of Berlin, in which he explores the theme of the urban landscape in its becoming. There are spaces in the city that, in their radical difference from traditional urban spaces, seem to represent more than others the current transformations of the contemporary metropolis. These are both interiors and exteriors, empty, fragmented spaces, traversed by the conflict between history and the present. Places where emptiness imposes itself as an autonomous dimension, often preceding the architectural volumes and independent from them, a condition that makes it impossible to classify them within classical structures. What is questioned in the photographic journey is the traditional space of the city, in its evolution through history and politics. Focusing on three historical nodes of Berlin—Alexanderplatz, Friedrichstraße, and Potsdamerplatz—the experience of emptiness is highlighted as a problem that touches the daily life of the individual, from the fall of the Wall in 1989 to architectural changes, from the reconstruction issues that have been faced to the most extreme solutions, such as the one in Potsdamerplatz by Renzo Piano, where emptiness is no longer tolerable. Exorcising this lack of meaning with the fullness of markets, products, and shopping malls seems a possible solution, while the man, his daily journeys through the city, seem like postcards stolen from the memories of an ethnologist in the metro (Cit. Marc Augé).
In questa seconda mostra, “Drinnen und draussen”, presso il Goethe Institut, ora situato nella stessa sede dell’Alliance Française a Bologna, l’artista propone un secondo ciclo di immagini berlinesi di medio formato, in cui approfondisce il tema del paesaggio urbano nel suo divenire. Esistono spazi della città che, nella loro radicale differenza dagli spazi urbani tradizionali, sembrano rappresentare più di altri le attuali trasformazioni della metropoli contemporanea. Sono interni ed esterni, spazi vuoti, frammentati, attraversati dal conflitto fra storia e presente. Luoghi dove il vuoto si impone come dimensione autonoma, spesso antecedente ai volumi edilizi e da essi indipendente, una condizione che rende impossibile classificarli all’interno delle strutture classiche. Ciò che si mette in discussione nel percorso fotografico è lo spazio tradizionale della città, nel suo divenire attraverso la storia e la politica. Focalizzando tre nodi storici di Berlino: Alexanderplatz, Friedrichstraße e Potsdamerplatz, si evidenzia l’esperienza del vuoto come problema che coinvolge la vita quotidiana dell’individuo, dalla caduta del Muro nel 1989 ai mutamenti architettonici, dalle problematiche di ricostruzione affrontate alle soluzioni più estreme, come quella di Potsdamerplatz di Renzo Piano, in cui il vuoto non è più tollerabile. Esorcizzare tale mancanza di senso con il pieno del mercato, dei prodotti, dei centri commerciali, appare come una soluzione possibile, mentre l’uomo, i suoi percorsi quotidiani nella città, sembrano cartoline rubate fra i ricordi di un etnologo nel metrò (cit. Marc Augé).
Potsdamerplatz, Lambda print on Forex, 70 x 100 cm, edition of 5.
Marzahn, 1999, Lambda print on Forex, 70 x 100 cm, edition of 5.
Die Kinder von Marzahn, Lambda print on Forex, 70 x 100 cm, edition of 5.
Ostbahnof, Lambda print on Forex, 70 x 100 cm, edition of 5.
Baustelle Potsdamerplatz, 1999, Lambda print on Forex, 100 x 70 cm, edition of 5.
Friedrichstrasse, 1999, Lambda print on Forex, 70 x 100 cm, edition of 5.